Tuesday, 16 June 2015

Metabolisme dan masalah berat badan






















Ada org tetap kekal kurus walaupun makan banyak ,sebalikya ramai mengalami masaalah pertambahan berat badan meskipun hanya makan sekali sehari .org yang kekal kurus dikatakan mempunyai kadar metabolisme tinggi dan proces pencernaan bagi mendapatkan tenaga berlaku dengan cepat ,manakala individu gemuk sebaliknya ,


Metabolisme adalah proces badan menukarkan kelori daripada makanan kepada tenaga .keperluan kalori badan atau tenaga setiap org berbeza2 mengikut gaya hidup masing2.contohnya lelaki dewasa yg aktif yg berusia antara 20-39 thn dgn berat 55 kg memerlukan 2,530 kalori sehari .jika anda tidak aktif keperluan tenaga harian adalah jauh lebih rendah .




METABOLISME MEMBABITKAN 3 PEKARA ASAS


1- Kadar metabolik asa yg merangkumi keperluan untuk membolehkan badan berfungsi dgn baik .biasanaya setiap org mengunakan sehingga 75% drp tenaga harian utk tugas ini .


2- Pencernaan dan penyerapan makanan .kira2 10% drp kalori harian digunakan utk tugas ini .


3- Aktiviti fizikal harian seperti bersenam pula akan membakar tenaga yg ada .berapa banyak tenaga dibakar bergantung kpd
tahap aktiviti yg dilakukan .



FAKTOR-FAKTOR  YANG AKAN MEMPERLAHANKAN METABOLISME



UMUR
Metabolisme akan menjadi perlahan dgb peningkatan umur pada kadar 5% slps 40 thn .apabila usia meningkat ,keanjalan otot juga merosot dan paras lemak badan meningkat .otot lebih aktif berbanding tisu lemak dan ini sebabnya apabila otot berkurang ,kadar metabolisme juga menurun.



JANTINA : Secara umumnya ,metabolisme lelaki lebih cepat berbanding wanita krna saiz bdn mereka lebih besar dan mempunyai kurang lemak



MASALAH HIPOTIROIDISME : Kelenjar tirod yg kurang aktif akan memperlahankan metabolisme dan masaalah ini boleh menyumbang kpd pertambahan berat badan .



GENETIK
: Sesetengan org memang beruntung dilahirkan dgn kadar metabolisme cepat





CARA MENINGKATKAN METABOLISME BADAN



1. MEMBINA OTOT - Badan kita sebenarnya berterusan membakar kelori semasa kita berehat.kadar metabolisme pada waktu berehat adalah lebih tinggi pd mereka yg lebih berotot.



2. BERSENAM - Bersenam tidak membina otot namum ia mampu meningikan kadar metabolisme selepas kita melakukanya



3. MINUM BANYAK AIR-Meminum banyak air dan memakan buah2an meningkatkan metabolisme badan ,badan kita memerlukan air untuk memproces kalori .



4. PEDASKAN MAKANAN .Makanan yg pedas mengandungi bahan kimia yg boleh meningkatkan kadar metabolisme



5. MAKAN LEBIH PROTIEN -Badan membakar kalori 2 kali ganda bagi menghadamkan protien berbanding lemak atau karbohidrat.



6. MINUM KOPI -tapi pastikan kopi yg tidak dicampur cream dan gula .