Tuesday, 16 June 2015

Kebaikan Tidur Yang Cukup











Tidur yang cukup amat penting kerana ia menenangkan fikiran ,merehatkan tubuh, mengembalikan ,semula tenaga serta semangat baru ,mengurangkan stres dan mengelakan sakit kepala.Lebih 30 juta individu diseluruh dunia mengalami masalah berkaitan tidur kesan kehidupan moden .  
 
Menurut Pengarah Sleep Disorder Centre St Boniface Hospital ,Reasearch Centre Univesity Of Manitoba Dr Meir Kryger ,gaya hidup mempengaruhi masa dan kualiti tidur seseorang .Tinjauan National Sleep Foundition Amerika Syarikat membuktikan kekurangan tidur dikalangan individu boleh membawa kepada kesan :- 

1. Penurunan pekerjaan 
2. Kemalangan 
3. Masalah emosi 
4. Stres 
5. Kemarahan melampau 
6. Masalah penyakit jantung ,Diabetes dan Obesiti 
7. Sel-sel otak mati 
8. Mengangu metabolisme dan hormon badan. 

Kaitan diantara Masalah Tidur, Hormon dan Kecantikan

Ketika tidur tubuh akan memusatkan sebahagian besar tenaga untuk proces penyerapan dan asimilasi zat makanan ,pembaharuan sel serta detoksifikasi .kekurangan masa tidur mengangu semua proces diatas dan metabolisme tubuh 
Sewaktu tidur berlangsung, aktivity hormon yang membolehkan sistem tubuh berkerja secara sinergi sehinga membuatkan tidur sangat bermanafat bagi penyembuhan dan keremajaan diri . 
Hormon melatonin yang dikenali sebagai hormon tidur menghantar manusia ke fasa tenang ,manakala hormon serotonin yang menyebabkan kemengantukan befungsi untuk melindungi sel-sel agar tidak dipengaruhi hormon kortisol yang menyebabkan stres 
.
Serotonin juga mampu meningkatkan sentiviti hormon insulin yang bertangungjawab mengawal gula dalam darah sekali gus mengawal diabetis ,obesiti ,ganguan ginjal dan jantung .

 Human Growth Hormone yang lazimnya akan dikeluarkan sekitar jam dua hingga empat pagi memberikan sfek positif kepada individu berusia .kehadiran hormon ini berupaya mengantikan sel-sel kulit yang menua dan mengembalikan keremajaan kulit seterusnya menjadikan individu yang memiliki tidur berkualiti menjadi awet muda .   
Kualiti tidur juga memberi kesan kepada keadan mental dan psikologi kita .Dr Sean Drummond dari Univestity Of California menjelaskan tidur yang membantu daya pemikiran yang lebih baik ,daya kemampuan kognitif ditingkatkan ,menyembuhkan serta mempertahankan kesihatan dan mengekalkan awet muda .