Oh, Pergilah Wahai Bulu Kaki!




Membunag bulu kaki mungkin kedengaran mudah. Ya, ambil sajalah shaver dan buangkan semua bulu-bulu yang tidak diingini pada kaki. Tapi kalau salah cukur, bukankah situasi ini akan menjadi lebih teruk? It’s a nightmare ladies! Entri kali ini memberi empat tip untuk membuang bulu kaki, jom baca jika mahu tahu tentangnya.



1.Gunakan skrub

Sebelum membuang bulu kaki, skrub kulit anda terlebih dahulu. Melulur kulit sebelum bercukur dapat menanngalkan sel kulit mati dan membantu untuk mengeluarkan semua bulu-bulus halus yang tersembunyi. Kaedah ini dapat membuatkan proses mencukur anda lebih mudah dan kaki menjadi lebih ‘licin’.



2.Pilih pisau cukur terbaik

Ketika membeli pisau cukur, pastikan anda pilih yang sesuai dengan jenis kulit anda. Sebagai contoh jika anda mempunyai kulit kering, pilihlah pisau cukur dengan getah yang melembapkan. Memilih pisau cukur yang sesuai dengan anda akan menjadikan kulit kaki lebih lembut dan rerambut halus sukar tumbuh. Dapatkan juga pisau cukur yang mempunyai beberapa bilah pisau.



3.Cukur Ke atas

Mulakan mencukur daripada pergelangan kaki dan terus ke atas. Pastikan pisau cukur melawan arah rerambut. Ini adalah salah satu taktik yang membuatkan anda mendapatkan teknik cukuran lebih lancar dan lembut. Bahkan bulu kaki juga lambat tumbuh.



4.Gunakan pelembap atau losen

Selepas bercukur dan mandi, oleskan losen atau krim pelebap untuk memberi kesegaran kepala kulit anda. Amalan ini dapat melembutkan kulit kaki serta menjadikan rerambut halus pada kaki tidak kasar.



*Macam-macam cara boleh digunakan untuk mencukur bulu kaki. Anda harus bijak memilih supaya ia tidak merosakkan kulit kaki anda. Jangan sampai tersalah pilih, khuatir bulu kaki jadi kasar dan bergumpal. Oh, tidak mungkin!